Allpar Forums banner
461 - 480 of 486 Posts
Discussion starter · #462 ·
Interessante geschiedenis van een originele aluminium Max-Wedge auto die deelnam aan NHRA-evenementen aan de westkust;

Veel van de namen die in het artikel worden genoemd, zijn al lange tijd Mopar-racers van de westkust die nog steeds actief met hun auto's deelnemen aan NHRA-evenementen.

Discussion starter · #463 ·

Discussion starter · #464 ·
Geweldige foto (gedeeld van het HAMB-bord) van een van de originele Altered Wheelbase Mopars gebouwd door Chrysler om te racen in de AFX-klasse van de NHRA - deze in bezit/bestuurd door Dave Strickler. Toen Ford dreigde hun 427OHC Mustangs uit die klasse terug te trekken omdat deze AWB Mopars ze gemakkelijk konden verslaan, vertelde NHRA de Mopars dat ze in plaats daarvan als "Altereds" moesten rijden (let op de klasse-aanduiding op het raam van Strickler). Het meeste van het grote prijzengeld $$$ dat in die tijd werd uitbetaald, kwam van onafhankelijke circuits die geen lid waren van NHRA en die circuits waren meer dan verheugd om deze AWB Mopars te verwelkomen in open doorslammer-competitie.

Discussion starter · #465 ·
De volgende stap voor de door Chrysler gebouwde AFXers, zoals hierboven in de post getoond, was het vervangen van de carburateurs op de Hemis door injectoren, zodat ze nog indrukwekkender et's konden rijden om krantenkoppen in de dragracing te halen (en goede advertentietekst voor de onafhankelijke circuitbeheerders die probeerden meer toeschouwers te trekken). Hier (gedeeld van het HAMB-board) is een foto van "Dandy" Dick Landy's geïnjecteerde AWB Dodge.

Image

Hier is een foto (ook gedeeld van het HAMB-board) die terugkijkt over de motorkap op Landy die er zeer vastberaden uitziet om de concurrent in de tegenoverliggende baan te verslaan - hopelijk een "Merk C"-auto.

Image

Discussion starter · #468 ·
Herplaatsing van het historische ND-artikel uit bericht #435 dat is vervangen door een advertentie :mad:.

Mopar-coureur Gregory Gay wint @ de Keystone Natls van 1999. Gregory Gay is nog steeds actief in de NHRA-racerij, maar rijdt met een Mopar in een lagere klasse.

Discussion starter · #469 ·
Een paar foto's (gedeeld van het HAMB-bord) van de (pre-340") Mopar performance A-block in drag racing actie. De 235HP 273" die werd aangeboden in de vroege 'Cudas & Darts, werd qua pk's iets te hoog ingeschat om een killer car te zijn in klasse races. De 340" pakketten zijn tot op de dag van vandaag geweldige performers in NHRA klasse & Stock Eliminator.

Tientallen jaren geleden, 1981-82, was er een lokale man in Yakima, WA, die 2 '65 Barracuda's had waarmee hij en zijn vrouw dragraces reden op de lokale baan, Renegade Raceway. De zijne was een speciaal gebouwde bracketracer, zwart met een 383/727auto en de hare een witte dagelijkse bestuurder met een 340/727auto. Hij reed de hele nacht 11.80's op de vrijdagavondraces en zij reed hoge 13's-lage 14's. Verschillende keren reden ze door het geldbraketveld ($20 buy-in) en stonden ze aan het einde van de nacht tegenover elkaar voor koning (of koningin) van de vallei. Ik wou dat ik wat foto's van hun auto's had. Zij aan zij aan het einde met de een of de ander een neuslengte voor, afhankelijk van wie het betere licht sneed. Ze waren geweldig in weekend warrior racen en zouden de zwarte 'cuda rond de Pacific Northwest traileren met hun kinderen op weekendraces/vakanties. Altijd gehouden van het uiterlijk van de '65 'cuda's en ik denk dat die 2 degenen waren die ze in mijn geheugen verankerd hebben.

Discussion starter · #471 · (Edited)
Tientallen jaren geleden, 1981-82, was er een lokale man in Yakima, WA die 2 '65 Barracuda's had waarmee hij en zijn vrouw dragraces reden op de lokale baan, Renegade Raceway. De zijne was een speciaal gebouwde bracketracer, zwart met een 383/727auto en de hare een witte daily driver met een 340/727auto. Hij reed de hele nacht 11.80's op de vrijdagavondraces en zij reed hoge 13's-lage 14's. Verschillende keren reden ze door het geldbraketveld ($20 buy-in) en streden ze aan het einde van de nacht om koning (of koningin) van de vallei. Ik wou dat ik wat foto's van hun auto's had. Zij aan zij aan de bovenkant met de een of de ander een neuslengte voor, afhankelijk van wie het betere licht sneed. Ze waren geweldig in weekend warrior racing en zouden de zwarte 'cuda rond de Pacific Northwest traileren met hun kinderen op weekendraces/vakanties. Ik heb altijd van het uiterlijk van de '65 'cuda's gehouden en ik denk dat die 2 degenen waren die ze in mijn geheugen hebben verankerd.
Mijn zus bezat er een paar jaar een. Ze vond hem leuk, maar hij had alleen de 273" w/2bbl, dus het was niet echt een performance auto. Ze waren matig populair en kostten Chrysler niet veel om te ontwerpen en te produceren - in feite gewoon een Valiant chassis en carrosserie met een gewijzigde daklijn en achterruit.

Mijn eerste auto was een ’65 Ruby Red Metallic Dart GT, 273 4bbl Commando, 904 vloerschakeling. ’65 was het mooiste jaar voor Darts & Valient Barracudas. 😁 IMHO.

Discussion starter · #474 ·
Foto (gedeeld van HAMB-board) van Hayden Proffitt die met zijn Max-wedge Plymouth racet op de oude Lions dragstrip.

Image

Proffitt was een vaste topkandidaat voor de NHRA-titel "Mr Stock Eliminator" (het equivalent van de huidige Pro-Stock kampioen) in het midden van de jaren 60 met zijn Plymouths. Aangezien NHRA toen slechts 2 nationale evenementen had, werd het "Mr Stock Eliminator" kampioenschap beslist door het verzamelen van punten op aangewezen evenementen gedurende het jaar op door NHRA goedgekeurde circuits. Hier is mijn eigen foto van Proffitt's Plymouth op een puntenmeeting op de NHRA-baan in Lodi, Calif (ja, die Lodi).

Image

Nog een foto die ik nam van Proffitt tijdens de eliminaties tegen Bill Hanyon, een andere topkandidaat voor "Mr Stock Eliminator" in de Milne Bros Plymouth. (Sorry dat de afbeeldingen zo klein zijn - een telelens lag in die tijd ver buiten mijn budget.)
Image

Hayden Proffitt ging een paar jaar later racen met een vroege AMC-bodied Funny Car. Hij leefde tot in de 90 en is afgelopen zomer overleden.

Discussion starter · #476 ·
Iemand anders was op dezelfde dag als ik in Lodi en had kleurenfilm en een betere lens. Hier is Hayden Proffitt in een eliminatierun tegen Tommy Grove in de "Melrose Missile". Grove & Proffitt stonden meestal bovenaan de lijst voor "Mr Stock Eliminator" in '63 & '64. Tommy Grove won de NHRA Winternationals Top Stock Eliminator titel in zowel 1963 als 1964 in zijn "Melrose Missile" Plymouths.

Discussion starter · #477 ·
You-tube video uit 1970. De enige Fords en Chevys die je in deze zult zien, worden verslagen door Plymouths (of Dodges genaamd Plymouths). Het lijkt erop dat het oorspronkelijk een video was die aan/door dealers werd getoond om het Plymouth "Rapid Transit system" te promoten, dat hun promotiethema voor 1970 was.

Discussion starter · #478 ·
Foto uit de editie van juni van "National Dragster" van een van de legendes van de NHRA Pro Stock racing - de Plymouth Arrow met kleine motor van Bob Glidden, die in het raceseizoen van 1979 een sensatie veroorzaakte.

Image

IIRC, Glidden won dat jaar elk NHRA Natl-evenement, behalve twee, en een daarvan verloor hij van een andere Mopar Pro Stocker, Randy Humphrey's Volare, zoals vermeld in de bovenstaande tekst.

461 - 480 of 486 Posts