Allpar Forums banner
21 - 40 of 136 Posts
De 9-versnellingsbak is geweldig geweest in mijn Chrysler Pacifica. Ik vond hem veel beter dan de Chrysler 62TE, die als rommel heeft geschakeld in een paar voertuigen die ik heb gehad.

De samenwerking van Chrysler met ZF is waarschijnlijk een van de slimmere dingen die ze hebben gedaan. Ze hebben een fout gemaakt door een partnerschap aan te gaan met JATCO (die CVT's waren rommel). De andere transmissiedeals (Hyundai en Aisin) zijn oké geweest.

Mijn jeep heeft 140.000+ mijl erop en de 9-traps is niet aangeraakt. De dealer wil een servicebeurt aan de transmissie uitvoeren. Moet ik dat laten doen?
Dat is meer een voorkeur. Fill-For-Life is een soort leugen, maar de meeste mensen doen ook servicebeurten ruim voordat een fabrikant het aanbeveelt, zelfs als ze het niet doen. Eerlijk gezegd, het is aan jou. Je zou ervoor kunnen kiezen om de vloeistof/filter niet te vervangen, en het zou langer mee kunnen gaan. Je kunt het laten vervangen, en het zou nog langer mee kunnen gaan. Verse vloeistof kan slechte en goede dingen doen.
Als het je een beter gevoel geeft (het zal 100% niet 😂), zou ik het bij mijn Jeep doen. Toegegeven, het is de Hyundai-transmissie, maar ik trap dat ding de vernieling in, en ze blijft gaan.

Ik ben van plan om de aandrijflijn vloeistof te vervangen bij 60K mijl (100K km), al was het maar voor de gemoedsrust en om een basislijn voor slijtage vast te stellen.
Synthetische oliën hebben ons 'Forever fluids' gegeven. Gebruik vloeistoffen die voldoen aan de FCA 'MS' specificaties.

De 9-versnellingsbak is een vloeistof-only service. De filter is toegankelijk via de belhuizing, waardoor de unit verwijderd moet worden.
Een peilstok kan worden gemaakt met een tie-wrap. Het vloeistofpeil verandert met de vloeistoftemperatuur.

Attachments

Vanuit mijn perspectief is de ZF 9-versnellingsbak niet slecht, hij was gewoon niet correct geprogrammeerd in combinatie met een 2.4 trage motor. Over het algemeen hebben we een geweldig brandstofverbruik ervaren, wat de reden was dat ik destijds voor de 2.4 koos in plaats van de 3.6. De onze is een Chrysler 200S uit 2015 en is een zeer vroege productie-eenheid, geassembleerd in april 2014 en we kochten hem in juni 2014. Het is een geweldige auto voor ons geweest. De transmissie is origineel en alle terugroepacties en updates zijn uitgevoerd. Hij schakelt nog steeds als crap, soms kan het willekeurig zijn. Net de laatste terugroepactie gehad, de U90, waarbij de voorwaartse maniverter en O2-sensoren zijn vervangen, samen met updates voor de PCM en TCM. Schakelen is anders, maar moeilijk te zeggen omdat onze auto altijd hard schakelde als hij koud was. De 4-5 schakeling kan soms klonken. Wat de 9e versnelling betreft, ik heb hem alleen gezien op interstatelijke reizen wanneer de snelheid meer dan 70 mph bereikte. De kilometerstand is vandaag net 144.500. Persoonlijk heb ik het gevoel dat veel van de problemen te maken hebben met de bestuurder, omdat mensen de neiging hebben om te associëren hoe hun oude auto (transmissie) schakelde en presteerde, en ze verwachten hetzelfde van elke nieuwe auto. Dat is niet het geval. Deze 9 versnellingen zijn "anders"!

De U90 is zeer waarschijnlijk de nieuwste en beste software voor de PCM/TCM. De bedoeling van de software-update was voor de nieuwe katalysator. Een Quicklearn & PROXI kan helpen bij de harde 4-5 shift.

Ik lease een '21 Cherokee met 2L turbo, en wil daaraan toevoegen dat de 9-traps automaat in mijn SUV "meestal" prima schakelt. Echter, soms schakelt hij erg schokkerig terug bij het stoppen, meestal van 2 naar 1. De opschakeling van 1 naar 2 kan ook abrupt zijn als de transmissie koud is, of bij weinig gas. Trap het gaspedaal in en de transmissie schakelt over het algemeen soepel bij het opschakelen. Voor zover ik kan beoordelen, schakelt de mijne ALLEEN in de 9e versnelling als ik hem handmatig op de snelweg in die versnelling zet, nooit automatisch. Dus over het algemeen heb ik een goede ervaring met de 9-traps automaat in mijn Jeep.

Ik heb een vraag voor jullie allemaal. Welke transmissie gebruikt Jeep in de '23 Compass? Ze hebben blijkbaar de 9-traps automaat ingeruild voor een 8-traps unit. Is het een Hyundai-bak??

Het is een van Hyundai afkomstige eenheid die de vorige Hyundai 6F24 vervangt. Het heeft een conventionele en een elektrische oliepomp om direct te kunnen starten na een ESS-stop.
De TrailHawk krijgt een andere eindoverbrenging. De 1e versnelling is een 'oma'-verhouding. De bovenste 2 versnellingen zijn overdrives.

8F30
De 8F30-transmissie is een elektronisch gestuurde achttraps transmissie. De transmissie-eenheid gebruikt een unieke transmissieolie om de elementen die nodig zijn voor elke versnellingsbereik hydraulisch te bedienen. Het ingangskoppel wordt geleverd door een koppelomvormer die de ingaande as aandrijft en de mechanische oliepomp die hydraulische druk levert om de koppelingen te bedienen.
De koppelomvormer heeft ook een elektronisch gemoduleerde koppelomvormerkoppeling (TCC) om slippen en gegenereerde warmte te verminderen en de efficiëntie te verhogen wanneer de omstandigheden dit vereisen. De transmissie heeft ook een elektrische oliepomp (EOP) die extern op de behuizing is gemonteerd om de Engine Stop Start (ESS)-functionaliteit te ondersteunen. Tijdens de herstart levert de EOP hydraulische druk om de transmissie in staat te stellen vrijwel onmiddellijk te reageren om het voertuig te starten.
De transmissie bevat een differentieel dat ervoor zorgt dat het uitgaande koppel met verschillende snelheden naar de linker- en rechterhalfassen kan worden afgegeven. De transmissie heeft ook een voorziening voor het monteren van de Power Transfer Unit aan de rechterkant van de differentieelbehuizing. De transmissie levert ingangskoppel aan de PTU om AWD- of 4WD-werking mogelijk te maken.
De Transmission Control Module (TCM) is aan de buitenkant van de transmissiebehuizing boven het differentieel geschroefd. De TCM bestuurt direct solenoïden op de klepbehuizing om automatisch op te schakelen en terug te schakelen, de lijndruk en de koppelomvormerkoppeling (TCC) te regelen. De TCM gebruikt directe inputs van de transmissie, zoals de ingaande en uitgaande snelheden, de transmissieolietemperatuur, de Transmission Range Switch (TRS), evenals indirecte inputs van andere modules om te bepalen wanneer en hoe de transmissie schakelt. De TCM bewaakt ook de verschillende inputs en outputs op de juiste werking en rapporteert DTC's wanneer een storing wordt gedetecteerd.

Attachments

Ik lease een '21 Cherokee met 2L turbo, en wil daaraan toevoegen dat de 9-traps automaat in mijn SUV "meestal" prima schakelt. Echter, soms geeft hij een erg schokkerige/schokkerige terugschakeling bij het stoppen, meestal de 2-1 schakeling. De 1-2 opschakeling kan ook abrupt zijn als de transmissie koud is, of bij licht gas. Trap het gaspedaal in en de transmissie schakelt over het algemeen soepel bij het opschakelen. Voor zover ik kan beoordelen, gaat de mijne ALLEEN in de 9e versnelling als ik hem handmatig op de snelweg in de versnelling zet, nooit automatisch. Dus over het algemeen heb ik een goede ervaring met de 9-traps automaat in mijn Jeep.

Ik heb een vraag voor jullie. Welke transmissie gebruikt Jeep in de '23 compass? Ze hebben blijkbaar de 9-traps automaat ingeruild voor een 8-traps unit. Is het een Hyundai bak??
Het is triest om te zien dat die ruwe 1-2, 2-1 er nog steeds is. Mijn 2018 Cherokee had er last van. De enige keer dat het verdween was toen er een terugroepactie was waarbij alles gereset moest worden toen er een nieuwe module werd geïnstalleerd. Het kwam al snel terug.

Ik schakel vaak handmatig met mijn 62TE 6-versnellingsbak in de stad, omdat ik dan sneller in een hogere versnelling kan komen en een beter brandstofverbruik heb. Maar de 2-1 schakel in de Autostick-modus is ruw, terwijl 2-1 in Drive erg soepel en vrijwel onmerkbaar is. Ik heb geen idee waarom, maar zou het graag willen weten.

owns 2011 Chrysler 200 Limited
De U90 is zeer waarschijnlijk de nieuwste en beste software voor de PCM/TCM. De bedoeling van de software-update was voor de nieuwe katalysator.
Een Quicklearn & PROXI kan helpen bij de harde 4-5 schakeling.
Helaas heb ik eerder gevraagd om de service uit te voeren. Tijdens de W84 terugroepactie heb ik ze zelfs verteld dat ik zou betalen om de proxi uit te voeren. De quick learn zou inbegrepen moeten zijn in de terugroepactie, geloof ik. De monteur kwam zelfs langs en vertelde me dat ik niet voor de service hoefde te betalen, omdat deze inbegrepen was.
De transmissie schakelde nooit beter of slechter dan voorheen. Het brandstofverbruik daalde met deze terugroepactie en het olieverbruik nam af.
Ik ben gewend geraakt aan deze transmissie en hij heeft me nog niet in de steek gelaten.
Na de W90 terugroepactie heb ik een andere schakelkwaliteit opgemerkt. Ik zou echter moeten wachten tot de koude wintermaanden om erachter te komen of er echt iets is veranderd. Koude schakelingen zijn altijd moeilijk geweest.

Ik vraag me af of je om de een of andere reden de vloeistof moet verversen.

Ik vraag me af of je om een of andere reden de vloeistof moet verversen.
Is al zo vanaf nieuw, met kleine veranderingen na elke uitgevoerde update.
Als ik deze auto voor altijd zou houden, dan zou ik die service wel doen. Ik heb echter een van die levenslange servicecontracten gekocht die Mopar destijds aanbood. Zolang ik de auto houd, is die transmissie gedekt!

Het is triest om te zien dat de ruwe 1-2, 2-1 er nog steeds is. Mijn Cherokee uit 2018 had er last van. De enige keer dat het verdween, was toen er een terugroepactie was waarbij alles opnieuw moest worden ingesteld toen een nieuwe module werd geïnstalleerd. Het kwam al snel terug.
De 2-1 terugschakel-'bump' is de moeilijkste om te repareren. Er zijn software-updates geweest en aandacht voor de L-R (D-Brake) koppelingspakkingspeling om het te verbeteren.

Er is iets mis als het onverdraaglijk hard is.
Image

De 2-1 terugschakeling 'bump' is de moeilijkste om te verhelpen. Er zijn software-updates geweest en aandacht voor de speling van de L-R (D-Brake) koppelingsplaten om het te verbeteren.

Er is iets mis als het onverdraaglijk hard is.
View attachment 96505
Deze lieten de oude A604 bumpshift er zeker uitzien als niets.
Het voelde soms alsof een andere auto de achterkant van de auto had geraakt, zo ruw was het. Ze probeerden de Cherokee te repareren, maar konden het niet. Ik gaf ze een nieuwe kans met een vervangende Renegade. Ook die werd ruw rond dezelfde kilometerstand, ongeveer 18.000 mijl.
Ik doe mijn best om de 9-versnellingsbak nu te vermijden.

Vroeger hadden we wel eens een harde schok bij het schakelen in onze ZF 8-versnellingsbak, maar het lijkt te zijn verdwenen... Ik vraag me af of dat aan de programmering ligt...

Het enige dat een beetje vreemd was, maar geen probleem, was dit. Als je bijvoorbeeld onder de 20 mph reist en je geeft lichtjes gas, dan stond hij in een zeer hoge versnelling, de toerenteller stond rond de 1k rpm. Wat ik een te hoge versnelling vond, maar hij schakelde snel naar een lagere versnelling. Het kan gewoon de aard van het beestje zijn.

Ik heb altijd gedacht dat Jeep de 9 pk transmissieprogrammering zo had moeten instellen dat de transmissie in de 2e versnelling zou beginnen in de NORMAL-modus, zoals in de SNOW-modus. Dat zou de algehele ervaring bij lage snelheid echt soepeler maken. Bewaar de starts in de eerste versnelling voor de SPORT-modus.

Interessant wat Dave zei over de 8 pk. Toen ik mijn Charger Scat had, was ik niet gecharmeerd van het supervroege 1-2 opschakelen als de transmissie koud was. Het gaf de auto het gevoel dat hij direct na het optrekken vanuit stilstand in de volgende versnelling struikelde. Nadat de transmissie was opgewarmd, verdween het struikelende gevoel volledig. Ik heb nooit bump downshifts ervaren met die transmissie. Naar mijn mening een andere situatie waarin het voertuig had kunnen worden geprogrammeerd om in de 2e versnelling te starten, als de aandrijflijn in de NORMAL-modus stond.

21 - 40 of 136 Posts