Allpar Forums banner

Stellantis. 1.5 en 2.2 dieselmotoren verlengd tot 2030

3.6K views 50 replies 7 participants last post by  Adventurer55  
#1 ·
Een grote diesel voor bedrijfsvoertuigen… en daarbuiten?
Zoals L'argus u in 2023 onthulde, zal de viercilinder 2.2 turbodiesel B.B2 van Fiat-oorsprong, geproduceerd in Pratola Serra (Italië) en door de Italiaanse fabrikant MultiJet genoemd, ook worden bijgewerkt om tot het einde van het decennium mee te gaan. Deze motor is momenteel voorbehouden aan bedrijfsvoertuigen. De huidige versie, geïntroduceerd in 2024, bevat een voorbereiding voor Euro 7, die zal worden gebruikt tijdens de volgende restyling van grote bestelwagens (Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Opel Vivaro, enz.), aangekondigd voor 2027. Volgens het economische dagblad plant Stellantis zelfs een variant van deze motor die is aangepast voor personenauto's. Volgens onze informatie heeft het recente vertrek van Carlos Tavares, die CEO was van Stellantis, de weg vrijgemaakt voor de lancering van projecten die tot dan toe op lagere managementniveaus werden bestudeerd. Deze nieuwe dieselontwikkelingen zouden daar deel van kunnen uitmaken.

#13 · (Edited)
Ik hoop dat de problemen van de 1.5 zijn opgelost (ik heb er een!).
Ik las op een andere website dat Stellantis mogelijk werkt aan een gloednieuwe dieselmotor, ze zeggen niet veel, maar ik gok dat het een 2l zou kunnen zijn?
Eigenlijk... Als je in de onderdelencatalogus kijkt, zou je een 2.2 diesel voor de Fiat Scudo kunnen zien... Dus Fiat diesel op PSA-gebaseerd platform.

#6 ·
Ze moeten stoppen met het verspillen van geld aan vuile personenauto-diesels en het in hybrides steken. Ja, volledige hybrides, geen 48V mild-hybrides met een elektromotor van 27 pk.
Hybrides zijn goed als je wat in de stad rijdt, op hoofdwegen met constante snelheid is het nutteloos.

Met mijn schone diesel (ik heb een SCR) doe ik 4l per 100km, zelfs de beste hybrides kunnen dat niet bereiken.

#5 ·
Zeg me... Als een overgrote meerderheid van uw kilometers op open wegen of misschien zelfs meer op snelwegen wordt gereden, welk type motor zou u dan kiezen en waarom?

@David S
De overgrote meerderheid van mijn kilometers wordt gereden op open wegen en snelwegen, ik bezit twee benzine hybride auto's.

We willen uw smerige diesel personenauto's hier niet. Als de valse milieuactivisten in Europa echt waren, zouden ze geen diesels hebben gepromoot, ze hebben gesubsidieerd met lagere brandstofbelastingen en ze hebben beschermd met een tarief van 10%.

#9 ·
Als u 100% van de tijd op een snelweg rijdt, zijn diesels de meest efficiënte oliebranders, maar ook de meest kankerverwekkende in hun uitstoot. Een elektrische auto met meerdere versnellingen zou het meest efficiënt zijn. Hybrides bieden nog steeds enige efficiëntie, want zelfs bij constante snelheid heb je meestal heuvels. Ik realiseer me dat sommige mensen dat niet doen. Ik ben met de auto door Kansas en Nebraska (in tegengestelde richtingen) naar Californië en terug gegaan. En Arizona.

Als u net als normale mensen af en toe stopt, hebben hybrides en elektrische auto's beide voordelen in efficiëntie.

Er zijn mensen die het grootste deel van hun tijd op snelwegen doorbrengen. Uiteindelijk vermoed ik dat meer elektrische auto's automatische versnellingsbakken met twee versnellingen zullen hebben om met die situatie om te gaan.

#16 · (Edited)
Als je 100% van de tijd op een snelweg zit, zijn diesels het meest efficiënt van de oliebranders, maar ook het meest kankerverwekkend in hun uitstoot. Een elektrische auto met meerdere versnellingen zou het meest efficiënt zijn. Hybrides bieden nog steeds enige efficiëntie, aangezien je zelfs bij constante snelheid meestal heuvels hebt. Ik realiseer me dat sommige mensen dat niet doen. Ik ben met de auto door Kansas en Nebraska (in tegengestelde richtingen) naar Californië en terug gegaan. En Arizona.

Als je net als normale mensen af en toe stopt, hebben hybrides en elektrische auto's beide voordelen in efficiëntie.

Er zijn mensen die het grootste deel van hun tijd op snelwegen doorbrengen. Uiteindelijk vermoed ik dat meer elektrische auto's automatische versnellingsbakken met twee versnellingen zullen hebben om met die situatie om te gaan.
Dit zijn theoretische voordelen. Werkelijke, gefederaliseerde auto's met meer dan 45 mpg op de snelweg in het afgelopen decennium:

Ioniq Blue 60 hwy
Prius 56
Elantra Blue 56
Prius AWD 54
Niro FE 54
Sonata Blue 54
Camry 53
Corolla 52
Cruze Diesel Manual 52
Insight 49
Accord 48
Jetta 48
Cruze Diesel 48
Civic 47
Prius C 46
Malibu 46
Optima 46
Civic hatch 45
Lexus ES 45
Cruze Diesel hatch 45

Er staat maar één diesel op de lijst, de Chevy Cruze, 16 hybride auto's, geen crossover SUV's, één hoge stationwagen, benzinehybrides staan bovenaan de lijst.

De theorie vertaalt zich niet in de praktijk als je de motoren moet federaliseren.

#11 ·
Ik zeg alleen maar dat het nog steeds kankerverwekkende stoffen zal uitstoten vanwege de aard van de verbranding, en niet zoveel mensen hebben die aandoeningen. Het is een randgeval.

#12 ·
@Dave Z

Naarmate de snelheid toeneemt, wordt het verschil in brandstofverbruik in de praktijk steeds groter in het voordeel van diesel ten opzichte van benzine.

En zoals u weet, hebben de Duitsers veel snelweg, d.w.z. autobahn-secties waar geen snelheidslimieten gelden.
Geen wonder dat ze willen dat diesel blijft bestaan en dat al hun cad-fabrikanten 2.0 diesels aanbieden.

Zelfs in mijn land wordt het door de politie getolereerd als je tot bijna 160 km/u rijdt, wat bijna 100 mph is. Dat is veel.

Hoe dan ook, voor STLA is het logisch om 2.2 diesel aan te bieden, niet alleen voor LCV's, maar ook voor personenauto's in het C-segment en hoger/groter.

#24 ·
@Dave Z

Naarmate de snelheid hoger wordt, gaat het verschil in brandstofverbruik in het echte leven meer en meer in de richting van diesel ten opzichte van benzine.

En zoals je weet, hebben de Duitsers veel snelwegen, d.w.z. autobahn-secties waar geen snelheidslimieten zijn.
Geen wonder dat ze willen dat diesel blijft bestaan en al hun cad-fabrikanten bieden 2.0 diesels aan.

Zelfs in mijn land wordt het door de politie getolereerd als je tot bijna 160 km/u rijdt, wat bijna 100 mph is. Dat is veel.

Hoe dan ook, voor STLA is het logisch om 2.2 diesel aan te bieden, niet alleen voor LCV's, maar ook voor personenauto's in het C-segment en hoger/groter.
C-segment auto's hadden vroeger 2L diesels in hun aanbod, en voor D-segment kon je V6'en vinden, de vorige 508 had dezelfde 3L V6 die je in Jaguar/Land Rover vindt!

#27 ·
Citerend uit een privégesprek: Het dieselschandaal bracht de EU ertoe nieuwe regels op te stellen, waaronder echte wegtests. Door diesels daadwerkelijk hun belofte van lagere vervuiling te laten nakomen, stegen hun kosten en veroorzaakte dit enkele problemen met de rijeigenschappen in stop-and-go-verkeer, zo is mij verteld. Ik zal niet ingaan op de kankerverwekkende uitstoot, waar ik niets van weet met de nieuwe Europese normen.

#28 ·
Opmerking, citaat uit een privégesprek: Het dieselschandaal bracht de EU ertoe nieuwe regels op te stellen, waaronder echte wegtests. Het waarmaken van de belofte van lagere vervuiling door diesels verhoogde hun kosten en veroorzaakte, naar verluidt, enkele rijproblemen in stop-and-go-verkeer. Ik zal niet ingaan op de kankerverwekkende uitstoot, waar ik niets van weet met de nieuwe Europese normen.
"Euro 6d-Temp, Euro 6d en Real Driving Emissions (RDE):

Geïntroduceerd in 2014, heeft Euro 6 vier verschillende versies.
Sinds 2017 zijn er realistischere tests geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat nieuwe auto's voldoen aan de nieuwste emissiegrenzen. De Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) werd in 2017 geïntroduceerd om brandstofverbruik en emissies te meten. WLTP is ontworpen om de prestaties in de echte wereld nauwkeuriger weer te geven en een realistischer beeld te geven van hoeveel brandstof een auto verbruikt en hoeveel uitlaatvervuiling hij produceert. Hoewel de emissiegrenzen voor Euro 6 ongewijzigd zijn gebleven, is de methode om de prestaties te meten in de loop der jaren geüpdatet. Euro 6c vertegenwoordigt voertuigen die zijn getest volgens WLTP-normen (2017), terwijl Euro 6d-TEMP en Euro 6d (2021) auto's vertegenwoordigen die zijn getest tegen RDE (Real Driving Emissions)."

#33 ·
Vermindert SCR de carcinogenen of alleen andere verontreinigende stoffen? Kankerverwekkende deeltjes zijn een belangrijke reden waarom biodiesel geen serieuze massale oplossing meer is. Een tijdlang zag het er veel beter uit dan bijvoorbeeld elektrische auto's.

#34 ·
Vermindert SCR de carcinogenen of alleen andere verontreinigende stoffen? Carcinogene deeltjes zijn een belangrijke reden waarom biodiesel geen serieuze massale oplossing meer is. Een tijdje zag het er veel beter uit dan bijvoorbeeld elektrische voertuigen.
Het is selectief, gericht op NOx. "De uitstoot van NOx, deeltjes en koolwaterstoffen is met wel 95% verminderd in vergelijking met motoren van vóór de emissievoorschriften."

• Het gasgedeelte van dieseluitlaatgassen bestaat voornamelijk uit kooldioxide, koolmonoxide, stikstofmonoxide, stikstofdioxide, zwaveloxiden en koolwaterstoffen, waaronder polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's).
  • Het roetgedeelte (deeltjes) van dieseluitlaatgassen bestaat uit deeltjes zoals koolstof, organische materialen (waaronder PAK's) en sporen van metaalverbindingen.

"Zowel de gassen als het roet van dieseluitlaatgassen bevatten PAK's. Uitlaatgassen van dieselmotoren brengen een complexe mix van roet en gassen naar wegen (en nabijgelegen huizen), steden, boerderijen en andere plaatsen. Gezondheidsproblemen met betrekking tot dieseluitlaatgassen hebben niet alleen betrekking op kanker, maar ook op andere gezondheidsproblemen zoals long- en hartaandoeningen."

Er bestaat geen vergelijkbaar artikel voor benzine.

#37 ·
Dus... wordt de roetoplossing niet echt serieus aangepakt? Of interpreteer ik wat je schreef verkeerd?
De dieseluitstoot wordt niet serieus aangepakt. Roet is deeltjes.

"De uitstoot van NOx, deeltjes en koolwaterstoffen is met wel 95% verminderd in vergelijking met motoren van vóór de emissie-eisen."

Maar het uitgangspunt is zoveel hoger, dat 95% minder dieselroet nog steeds hoger is dan bij een benzinemotor met emissiecontrole, maar zonder deeltjesfilter.

#42 ·
#44 ·
Diesels zijn als een steen gedaald in de Europese verkoopcijfers. Ik geloof dat ze al minder zijn dan de verkoop van EV's, die elke maand stijgen.

#45 ·
Diesels have been dropping like a rock in European sales. I believe they're already less than EV sales, which are rising every month.
Correct me if I'm wrong, but aren't diesels dropping like a rock because manufacturers have severely cut production and the EU is passing legislation to phase them out? It seems like diesel is still the desired engine in countries that aren't forcing them off the road.

#48 ·
Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n niche-investering doen. Ik zie wel een grotere Cummins diesel voor de grote Rams, maar de kosten-batenanalyse van een diesel Ram 1500 of Grand Cherokee is minder zeker. Het is veel engineering als ze andere prioriteiten hebben.

#49 ·
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze zo'n niche-investering zouden doen.
Ik ben het ermee eens dat het een grote investering is. Ram en Jeep zeiden dat de EcoDiesel de verkoopverwachtingen overtrof. Maar nu VM Motori geen diesels meer bouwt voor personenauto's, is de wind uit de zeilen voor elke dieseloptie in de VS. GM maakt nog steeds de 3.0L Duramax voor hun 1500, Tahoe en Suburban, dus dat geeft me een beetje hoop dat Ram/Jeep/Dodge/Chrysler zouden kunnen proberen te concurreren in dat segment.

Nu Carlos Tavares weg is, lijkt Stellantis, althans voor de Noord-Amerikaanse markten, een andere weg in te slaan. Tim Kuniskis zei dat ze zich nu afwenden van zware elektrificatie en meer ICE-opties willen terugbrengen. Dit betekent niet dat ze een diesel zullen terugbrengen, maar ik ben hoopvol.