Allpar Forums banner

STLA claimt EV-doorbraak in „IBIS“

771 views 13 replies 7 participants last post by  Dave Z  
#1 ·
#2 ·
Image

Dit is uiteraard geen kritiek op jou, Dave. Dit is het soort nieuws in de EV-wereld waar ik graag over lees. Nu dit STLA is, verwacht ik dat dit over "3 jaar (TM)" klaar zal zijn.

Maar om hier verder op in te gaan, 40 kg (88 lbs) is een aanzienlijke reductie. Dit is iets dat ook had moeten worden opgenomen in de 2026 demo Charger Daytona "vloot" die ze naast Factorial bouwen (waar ik mijn twijfels over heb of dit nog gaat gebeuren).

Het behouden van de 100 kWh batterij "grootte" zou moeten betekenen dat het gewicht van de auto met ongeveer 400 lbs kan worden verminderd, rekening houdend met beide technologieën. En elk beetje helpt.

Ik ben benieuwd naar deze 10% hogere energie-efficiëntie. Wordt dit gemeten in kWh/100 km, of in het totale aantal gereden kilometers? Hoe dan ook, als het waar is, nog een welkome verandering.

Het is zeker jammer dat we deze opkomende technologieën niet voor het volgende decennium in de VS zullen zien.

#7 ·
View attachment 116165

Dit is duidelijk geen kritiek op jou, Dave. Dit is het soort nieuws in de EV-wereld waar ik graag over lees. Nu dit echter STLA betreft, verwacht ik dat dit klaar zal zijn in "3 jaar (TM)".

Maar om hier verder op in te gaan, 40 kg (88 lbs) is een aanzienlijke reductie. Dit is iets dat absoluut ook in de 2026 demo Charger Daytona "fleet" had moeten zitten die ze naast Factorial bouwen (waarvan ik betwijfel of het nog gaat gebeuren). Het behouden van de 100 kWh batterij "grootte" zou moeten betekenen dat het gewicht van de auto met ongeveer 400 lbs kan worden verminderd, rekening houdend met beide technologieën. En elk beetje helpt.

Ik ben benieuwd naar deze 10% grotere energie-efficiëntie. Wordt dit gemeten in kWh/100 km, of in het totale aantal gereden kilometers? Hoe dan ook, als het waar is, nog een welkome verandering.

Het is absoluut triest dat we deze opkomende technologieën niet voor het volgende decennium in de VS zullen zien.
Ik denk dat zodra El Tariffo uit functie is, je zult zien dat GM, Ford, of de NA-tak van Stella een Chinese EV-fabrikant omarmen en de eerste die dit doet, zal een knock-out slag toebrengen aan de andere Amerikaanse entiteiten. Een Chrysler-lijn met BYD EV-technologie en betaalbaarheid zou Tesla's lunch opeten... ze doen het al in China en Europa.

#3 ·
Ik denk dat ze de energie-efficiëntie twee keer hebben vermeld. Het zou moeten resulteren in een groter bereik of minder vermogen dat in de batterij wordt gestopt. U kunt zelf beoordelen hoe waarschijnlijk dit cijfer is. Ik heb mijn twijfels. 40 kg is inderdaad een aanzienlijke gewichtsvermindering, in een branche die elk onsje zou schrappen als het kon.

#5 ·
De e3008 of E-3008 is de naam van de compacte crossover van Peugeot. 308 voor sedan, 3008 voor crossover, volgens hun naamgevingsconventie van het toevoegen van een 0 voor crossovers.

Het zou vrij snel op de markt kunnen komen - ongeveer 2028-2030.

Solid state is nog steeds belangrijker, naar mijn mening, en nogmaals, als ze konden uitleggen waarom dit ruimte bespaart (want zou de batterij niet groter moeten zijn?) en 88 pond (want zouden ze nog steeds dezelfde onderdelen nodig hebben, zelfs als ze die in de batterij hadden verplaatst?), zou dat helpen. Hoe zou het de efficiëntie kunnen helpen? 88 pond is veel, maar het is geen 10% winst. Ik zou denken dat het iets in het batterijontwerp zelf is, maar ze zeggen dat het werkt over verschillende chemieën heen. Het is een raadsel, en om het op te lossen, zou ik waarschijnlijk de vele patenten moeten doornemen die ze erop hebben aangevraagd.

#9 ·
Ik denk dat zodra El Tariffo uit functie is, je zult zien dat GM, Ford of de Noord-Amerikaanse tak van Stella een Chinese EV-fabrikant omarmen en de eerste die dit doet, zal een knock-out slag toebrengen aan de andere Amerikaanse entiteiten. Een Chrysler-lijn met BYD EV-technologie en betaalbaarheid zou Tesla's lunch opeten... ze doen het al in China en Europa.
Dat hebben ze in Europa al gedaan met... je weet wel de naam, ik ben hem vergeten.

...en in Mexico. Volgens de laatste telling wordt het marktaandeel van BYD in Mexico geschat op ongeveer 7%, en het groeit snel. Zeven procent is gelijk aan het marktaandeel van Nissan in de VS. BYD heeft dit in minder dan een jaar bereikt, en in een markt met een beginnende EV-laadinfrastructuur.

Nu El Tariffo de onderhandelingen met Canada zonder een nieuwste-nieuwere-nieuwe handelsdeal samengevat heeft beëindigd, zou het mij niet verbazen als Canada zijn houding ten opzichte van Chinese autofabrikanten heroverweegt.
Canada praat met de EU over het harmoniseren van veiligheidsregels, zodat ze auto's naar elkaar kunnen importeren en exporteren. Ik denk niet dat ze rechtstreeks naar China gaan, maar de barrières zijn zeker niet zo hoog als vroeger. Ik denk dat Carney probeert de bruggen niet permanent te verbranden tot november 2026.

#10 ·
Ze hebben dit al gedaan in Europa met... je weet wel de naam, ik ben hem vergeten.

Canada praat met de EU over het harmoniseren van veiligheidsregels, zodat ze auto's naar elkaar kunnen importeren en exporteren. Ik denk niet dat ze rechtstreeks naar China gaan, maar de barrières zijn zeker niet zo hoog als vroeger. Ik denk dat Carney probeert de bruggen niet permanent te verbranden tot november 2026.
De Chinezen zijn al in Europa. Het harmoniseren van de Canada-EU-regels zou de Chinezen dus een achterdeur naar Canada kunnen geven.

#14 ·
Ik ben in de war. Ze hebben EV's en 4xe geannuleerd, maar streven deze technologie na?
De Amerikaanse tak loopt achter op EV's en de 4xe Gladiator, maar de Europese tak streeft naar betere EV-systemen terwijl ze er alles aan doen om EV's in het algemeen in diskrediet te brengen en zich uit alle verplichtingen te wurmen die ze zijn aangegaan.